poza fotograficzna

Jak pozować do zdjęć?

Uśmiech! Pstryk… Uwielbiasz pozować do zdjęć? Czy też na samą myśl odczuwasz napięcie i stres, bo uważasz, że nie jesteś fotogeniczny? Jeżeli należysz do tej drugiej grupy, warto poznać pewne wypróbowane techniki, które sprawią, że twoje mankamenty nie będą dostrzegalne i wreszcie z przyjemnością popatrzysz na swoje fotografie. A może nawet weźmiesz udział w profesjonalnej sesji fotograficznej – w sesji studyjnej lub plenerowej?

Jak pozować do zdjęć, żeby wyglądać szczuplej?

Istnieje wiele sprawdzonych uniwersalnych metod, aby przed obiektywem aparatu wyglądać szczupło. Dotyczą one poszczególnych części ciała, których ustawienie trzeba dopasować tak, aby uzyskać najlepszy efekt. Takie techniki są stosowane także podczas wykonywania profesjonalnych sesji fotograficznych, w których biorą udział znane i utalentowane modelki oraz renomowani fotografowie.

Oto kilka porad, których zastosowanie pozwoli wyglądać szczupło na zdjęciach.

Zacznijmy od postawy.

  • Wyprostuj plecy, a cała sylwetka automatycznie będzie wyglądać znacznie lepiej.
  • Wyciągnij delikatnie do góry szyję.
  • Zwróć uwagę, aby ramiona nie przylegały do tułowia, ponieważ będą wyglądać na grubsze niż są w rzeczywistości.
  • Osoby o niskim wzroście wydadzą się wyższe, gdy podniosą ręce do góry.
  • Jeśli chcesz zatuszować szerokie biodra, stań do zdjęcia bokiem.
  • Gdy ustawiasz się do zdjęcia przodem, skieruj biodra nieco do tyłu.
  • Jeśli chcesz zakryć brzuch, nie rób tego rękoma, ale poprzez jego wciągnięcie lub zakrycie elementem garderoby (np. zapiętych żakietem lub kurtką).
  • Aby uzyskać efekt zgrabniejszych i dłuższych nóg, należy ustawić jedną z nich na sam środek ujęcia i zgiąć w kolanie, można także skrzyżować nogi lub wysunąć lekko jedną z nich w taki sposób, aby łydki stykały się ze sobą.
  • Sylwetka pozującego wygląda najkorzystniej w pozie kontrapostu – gdy ciężar ciała przenoszony jest na jedną nogę, zaś druga lekko opiera się na ziemi.

Zwróć uwagę na głowę i twarz.

  • Aby uzyskać efekt szczuplejszej twarzy przygryź nieco policzki.
  • Postaraj się delikatnie opuścić brodę.
  • Aby uniknąć pojawienia się tzw. „drugiego podbródka”, przyłóż do podniebienia język.
  • Staraj się, aby głowa była wysunięta do przodu i w górę, co zmniejszy podbródek, a szyja będzie prezentować się lepiej.

Pamiętajmy jednak, że każda osoba jest inna i trzeba wybrać najlepsze dla siebie sposoby przygotowywania się do zdjęć. Najlepiej zweryfikować je ćwicząc przed lustrem, co sprawi, że będziesz czuć się pewniej przed obiektywem.

Jak pozować do zdjęć portretowych?

Zdjęcia portretowe to takie zdjęcia, w których ważne jest przedstawienie osobowości, zamiłowań, wykonywanej pracy oraz emocji osoby pozującej. Znaczną część kadru może zajmować jej twarz,  popiersie lub cała sylwetka.

Pozując do zdjęć portretowych obejmujących całą sylwetkę należy skierować szczególną uwagę na dłonie. Bardzo istotny jest ich odpowiedni układ i sposób prezentacji na tle całego ciała. Dłonie powinny stanowić harmonijną całość z resztą sylwetki, w przeciwnym razie będą sprawiały wrażenie oddzielonych od niej obcych, jakby należących do kogoś innego części ciała. Niewłaściwy sposób ich eksponowania może udaremnić dobrą fotografię portretową. Właściwe ułożenie dłoni powinno więc być spójne z resztą tułowia i stanowić o całej sylwetce pozującego.

Natomiast w fotografiach portretowych obejmujących twarz ważne są odpowiednie proporcje nosa. Niewłaściwie wyeksponowany nos lub dziurki w nosie mogą zepsuć dobrze zapowiadające się zdjęcie.

Podczas sesji fotograficznych wielu fotografów zwraca szczególną uwagę na wyraz oczu, które powinny wyrażać coś głębszego. Zadecyduje to o tym, czy zdjęcie będzie udane.

Stąd w wielu portretach tak ważna jest ekspresja oczu, ponieważ to one stanowią kluczowy komponent twarzy. Aby oczy modela mogły coś wyrażać, musi on zaangażować się w pracę także w sposób emocjonalny. W wielu sytuacjach pozujący powinien skierować wzrok bezpośrednio w obiektyw. W celu osiągnięcia pożądanego efektu, fotografowie stosują wobec modeli także tzw. sugestię „uśmiechnięcia się oczami”.

W zdjęciach tego typu trzeba również zwrócić uwagę na to, co dzieje się wokół oczu. Nie trudno spostrzec na twarzy pozującego napięcie, tremę i zdenerwowanie za sprawą sztywnych i zdrętwiałych rysów, które nie przypominają naturalnych wyrazów twarzy. Dlatego ważna jest luźna atmosfera i swobodna rozmowa fotografującego z osobą pozującą przed sesją zdjęciową. Fotografowie twierdzą także, że niektórzy modele pracują lepiej po niewielkiej aktywności fizycznej – chwilowym truchcie lub podskokach.

Taka sesja pozowana wymaga więc zaangażowania osoby pozującej oraz fotografującego wraz z jego umiejętnościami wzbudzenia uwagi, aktywności i chęci współpracy modela. Jednak rola pozowania i praca fotografa zależą ostatecznie od konwencji i specyfiki portretu.

Sesja w studiu

Sesje fotograficzne odbywające się w studiu dają wiele możliwości i posiadają pewnego rodzaju przewagę nad innymi formami sesji zdjęciowych. Głównym tego powodem jest całkowita kontrola nad światłem, niezależnie od pory dnia. Można wówczas dowolnie korzystać z wszelkich form uatrakcyjnienia fotografii, za sprawą garderoby, makijażu i różnych rekwizytów. Zdjęcia studyjne to zdjęcia reżyserowane,  portretowe oraz biznesowe.

Fotografia studyjna obejmuje także sesje ślubne. Jest to dobre rozwiązanie dla wolących pracę w kameralnej atmosferze. Oprócz miejsc, wydarzeń uwieczniają uczestniczących w nich ludzi, a przede wszystkim łączące ich relacje, emocje i panującą między nimi atmosferę. W zdjęciach tego typu najważniejsza jest naturalność i prawdziwość dwóch zakochanych w sobie osób. Dlatego fotografowie mając do czynienia z onieśmielonymi i skrępowanymi młodymi parami, często radzą im, aby zapomnieli o tym, że biorą udział w sesji zdjęciowej, aby skupili się na sobie oraz przypomnieli sobie swoje pierwsze spotkania i to, co wówczas czuli.

Zdjęcia studyjne są wykonywane nie tylko wewnątrz pomieszczeń, ale także w innych miejscach. Są to zwykle ogrody, parki, ruiny zamków. Do tego typu fotografii często wykorzystuje się klasyczne rekwizyty, takie jak: walizki, kapelusze, parasolki, czy cygara. Ujęcia są klasyczne, pozy wypracowane, jednak nie oznacza to, że zdjęcia te są monotonne i sztuczne. Często dobre sesje studyjne są trudniejsze do wykonania niż sesje plenerowe i nierzadko bardzo efektywne. Podczas sesji plenerowych nietrudno o naturalny charakter tła, którym może być łąka, rzeka, góry lub stare budynki. Tutaj również można wykorzystać różne standardowe przedmioty, jak w sesji studyjnej.

Profesjonalne fotografie charakteryzuje umiejętność pozowania modeli, którzy są w tym całkowicie naturalni. Jednak nie każdy ma takie predyspozycje. Aby korzystnie wychodzić na zdjęciach można nauczyć się kilku sprytnych technik pozowania. Lecz pamiętajmy, że najpiękniejsze zdjęcia wychodzą wtedy, gdy uśmiechamy się i zachowujemy się przy tym swobodnie. A to w prawdziwym życiu potrafi każdy z nas, warto więc popracować nad tym, aby stać się spontanicznym i otwartym przed obiektywem.

 

Karolina Kowalczyk