Zdrowa dieta

Suplementy diety – plusy i minusy

Od kilku lat trwa nieustająca moda na zażywanie suplementów diety. Jest to przede wszystkim zasługa reklamy oraz marketingu firm, które proponują różnego rodzaju preparaty. Dzięki swojej dostępności są one przez wielu z nas traktowane jako środek, który poprawi nasze zdrowie i wpłynie na lepsze samopoczucie. Jednak jaka jest prawda? Czym są tak naprawdę suplementy i jakie są ich słabe oraz mocne strony?

Czym jest suplement diety?

Zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 r. suplement diety to „środek spożywczy, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzany do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie.
Preparaty te zalecane są przede wszystkim osobom, które mają większe zapotrzebowanie na tego typu suplementy diety, między innymi sportowcy czy kobiety w ciąży lub takim, które posiadają niedobory witamin i składników odżywczych. Wniosek jest więc prosty – każdy z nas może dostarczyć swojemu organizmowi odpowiednie składniki dzięki zbilansowanej i zdrowej diecie.

 

Zalety i wady stosowania suplementów

Największą zaletą jest to, że są one ogólnie dostępne, a ze względu na to jak ogromny jest wachlarz preparatów, każdy może znaleźć rozwiązanie swojego problemu. Suplementy mogą poprawić wygląd cery, paznokci czy włosów, a także pozwalają zgubić kilka kilogramów. Preparaty mogą zwiększyć odporność, ochronić stawy, wpłynąć na lepszą regenerację wątroby oraz poprawić jakość snu. Dodatkowo przy odchudzaniu suplementy wpływają na naszą psychikę, motywując nas do pracy.

Pomimo wielu mocnych stron jest także kilka aspektów, które należy rozważyć. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że suplementy diety to nie leki i wiele z nich może wchodzić w interakcje z lekami, które już przyjmujemy ( zmniejszenie wchłaniania czy działania niepożądane). Często producenci suplementów nie informują na opakowaniu o takich działaniach,  interakcjach ani o przeciwwskazaniach do ich zażywania. Warto także wiedzieć, że leki przed dopuszczeniem do sprzedaży są drobiazgowo przebadane, czego o suplementach diety nie można powiedzieć.

Najbardziej niebezpieczne w suplementach diety jest to, że możemy je zażywać nie posiadając wiedzy na temat danych składników czy witamin, co sprawi, że nasze zdrowie wcale się nie poprawi, a może  nawet jeszcze bardziej się zepsuć. Nie można także łączyć ze sobą różnych preparatów. Ważne jest aby przed zakupem jakichkolwiek środków skonsultować się z farmaceutą lub lekarzem i uzyskać fachową poradę.

 

 Jak dobrać odpowiedni suplement diety?

Najważniejszym kryterium przy wyborze preparatu do suplementacji jest wiek – różne proporcje witamin są potrzebne dzieciom ( mikro- i makroelementy), młodzieży (witamina B6 i żelazo), a jeszcze inne dla osób starszych ( witaminy D i C, potas, wapń, magnez). Z kolei osoby prowadzące intensywny tryb życia, narażone na stres mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy B, C oraz E. Osoby powyżej 50-tego roku życia powinny zadbać o poprawę układu krążenia oraz o odporność. Warto jednak skonsultować się z lekarzem, zrobić podstawowe badania i dowiedzieć się czy potrzebujemy suplementów diety. A jeżeli już zdecydujemy się na suplementację, warto dokładnie sprawdzić skład suplementu. Należy pamiętać, że witaminy mogą nam zaszkodzić jeśli zażywamy je bez umiaru. Jeśli już zażywamy suplementy diety to pamiętajmy aby brać je zawsze o tej samej porze.

Suplementy nigdy nie zastąpią nam naturalnie przyswajanych witamin, znajdujących się w żywności. Dieta bogata w nabiał, owoce, warzywa, orzechy, mięso, ryby zapewni nam stałą dawkę witamin. Jeżeli nasza dieta będzie zróżnicowana to prawdopodobieństwo powstawania niedoborów witamin z pewnością się zmniejszy.

 

Katarzyna Bałdyka